Kółko przyrodnicze
Menu Główne
  Strona Główna
  Aktualności
  Struktura szkoły
 
O Szkole
  Historia Szkoły
  O Patronie
  Organizacje
  Samorząd
  Hymn Szkoły 
  Nauczyciele
  Mapa
  Dokumenty
 
Praca szkoły
  Plan lekcji
  Zajęcia pozalekcyjne
  Wycieczki
  Pedagog
  Biblioteka
  Świetlica
  Samorząd Uczniowski
  Podręczniki programy
 
Galeria szkolna
  Galeria 2011/12
  Archiwum 10/11
  Archiwum
  Sale Informatyczne
Rodzice w Szkole
  Rada Rodziców
  Zebrania,konsultacje
 

 

MAPA SERWISU

Dodaj do ulubionych

Licznik odwiedzin

 

Organizacje - Kółko przyrodnicze...

Zajęcia z uczniami PSP w Sławie, które realizowano w ramach kółka przyrodniczo-turystycznego obejmowały następujące zagadnienia:

1.     EKO TARGI  – pierwszym zadaniem jakie podjęli uczestnicy zajęć kółka, było przygotowanie wystawy, połączonej z prezentacją naszej szkoły, na imprezie podsumowującej I EDYCJĘ KONKURSU „SEGREGUJĘ - JESTEM O.K.”. Zorganizowany przez Spółkę Komunalną we Wschowie konkurs trwał w ubiegłym roku szkolnym, a jego podsumowanie zaplanowano na wrzesień 2007. Nasz pomysł na wystawę, to „EKO ŚWIĘTA W NASZYM DOMU”. Uczniowie, na zajęciach, posiedli cenne informacje o konsekwencjach zanieczyszczania środowiska. Postanowili zaprezentować kilka pomysłów na ekologiczne dekoracje, ozdoby i prezenty wykonane przy użyciu surowców wtórnych, lub ekologicznych. Podczas kilkugodzinnej wyprawy do Wschowy, oprócz prezentacji swojej szkoły i stoiska brali udział w licznych konkursach organizowanych przez licznych wystawców. Przynoszone nagrody świadczyły o wiedzy i umiejętnościach. Uczniowie naszej szkoły podjęli również działania przygotowujące do II EDYCJI KONKURSU, rozpoczynając selektywną zbiórkę odpadów w szkole.

2.     POZNAJEMY GRZYBY – Podczas niepogody, na zajęciach w klasie, uczestnicy zajęć poznali mikroskop. Nauczyli się obserwować różne organizmy na preparatach, między innymi mikroskopijne grzyby. Później zaplanowaliśmy wycieczkę. Pojechaliśmy rowerami do lasu w okolicach Goli. Tam uczestnicy wyprawy rozpoznawali grzyby w ich środowisku życia oraz zbierali te, które były jadalne. Każdy koszyk został sprawdzony i kilkoro dzieci posiadło umiejętność rozpoznawania podstawowych gatunków grzybów jadalnych. Często w trakcie grzybobrania pomagali sobie wzajemnie.

3.     W PARKU MIEJSKIM – zajęcia w szkole, poznawanie drzew, krzewów i roślin zielnych utrwalane podczas wycieczek do parku sprawiły, że większość dzieci, uczestników kółka, dobrze sobie radzi z rozpoznawaniem różnych gatunków roślin. Uczniowie potrafią korzystać z atlasów i rozpoznawać, szczególnie drzewa, po pokroju, liściach, czy owocach. Na wycieczkach ćwiczyliśmy też sposoby mierzenia obwodów pni drzew i typowaliśmy pojedyncze egzemplarze do listy pomników przyrody. Z zajęć w szkole i w terenie zawsze    

4.     LAS I POGODA –  wycieczka do lasu i stacji meteorologicznej. Na „ŁĄCE KOCHANA”, podczas wycieczki odwiedziliśmy użytek ekologiczny. Uczyliśmy się korzystać z planu i mapy, rozpoznawaliśmy rośliny doskonaląc swoje umiejętności w tym zakresie. Podziwialiśmy też Jezioro Sławskie, bo z łąki świetnie widać wyspę. Wracając odwiedziliśmy stację meteorologiczna. Oprowadzał nas Pan Rosler. Poznaliśmy przyrządy do pomiaru składników pogody oraz kilka roślin chronionych, które rosły na terenie stacji. Wycieczkę zakończyliśmy ogniskiem z kiełbaskami.

5.     SZROTÓWEK KASZTANOWCOWIACZEK – na zajęciach uczniowie poznali groźnego szkodnika żerującego na kasztanowcu białym i metody walki z nim, które były możliwe do wykonania. Grabienie liści okazało się świetną zabawą. Przy okazji zbierano kasztany, jako pokarm dla zwierząt lub surowiec na klej. Uczniowie oglądali pułapki feromonowe zawieszona na drzewach i zapoznali się z celowością ich stosowania. Ostatnim elementem zajęć w terenie była obserwacja śladów po szczepionkach, jakie były widoczne na pniach.

6.     EKO MEDIA FORUM – nasze pomysły doceniono!! Wyjazd do Poznania został przygotowany bardzo solidnie. Bogatsi w doświadczenia ze Wschowy postanowiliśmy przygotować podobne stoisko. Wszyscy pracowaliśmy nad przygotowaniem wystawy. Zebraliśmy ozdoby, dekoracje i przykładowe upominki. Między prezentowanymi przedmiotami znalazły się też eko-karmniki. Dla odwiedzających mieliśmy przygotowane konkursy z zakresu ekologii i ochrony przyrody. Za poprawne odpowiedzi uczestników nagradzaliśmy folderami i innymi materiałami, które otrzymaliśmy z Nadleśnictwa Sława Śląska i Urzędu Miejskiego. Uczniom przydała się wiedza zdobyta wcześniej. Dwudniowe zmagania uprzyjemniały nam występy innych uczestników oraz konkursy organizowane przez wielu wystawców. Konkursy, które prowadzili wystawcy z różnych przedsiębiorstw i  stowarzyszeń wymagały rozległej wiedzy. Nasi kółkowicze zgromadzili pokaźny zbiór nagród.

7.     DOKARMIAMY ZWIERZĘTA – zebrane kasztany oraz inne produkty mogące służyć, jako karma dla zwierząt zostaną zagospodarowane. Kółkowicze w okresie zimy będą dokarmiali zwierzęta, a szczególnie ptaki. Dokarmianie będzie prowadzone w szkole i w domach.

8.     OGNISKO – spotkania kółka zakończyło ognisko. Podczas ostatniego spotkania przy kiełbaskach toczyły się rozmowy i panowała miła atmosfera.

 

 

Zimowe ptakoliczenie

    W sobotę 24 stycznia br. na placu ks. Tomkiewicza zebrała się grupa blisko 20 dzieci w celu zimowego liczenia ptaków. Organizatorem akcji była  p. Elżbieta Maleńczyk – nauczyciel ze sławskiej szkoły podstawowej.  Dokładnie o godzinie 11-ej trzymając karty do zapisywania oraz zaopatrzeni  w lornetki uczniowie wyruszyli w trasę, która prowadziła przez park do jeziora. Symbolem zimowego liczenia w 2009 roku  jest bogatka. To niewielki ptak, wielkością przypominający wróbla.
    Sława po raz czwarty wzięła udział w akcji. Podczas „otwartej wycieczki” zimowego ptakoliczenia, którą prowadziła p. Maleńczyk  na terenie Sławy można było zauważyć  m.in. takie ptaki jak: czyże, gawrony, kawki, sikory modre, sikory ubogie, sroki, krzyżówki, mazurki.
Aura oraz humory uczestników wycieczki dopisały.
    Akcja liczenia ptaków odbywa się zawsze w ostatni weekend stycznia i jest wzorowana na brytyjskim „Big Garden Birdwatch”.  Dzięki takim przedsięwzięciom, można stworzyć zestawienia najliczniej spotykanych o tej porze w parkach i ogrodach ptaków. Wyniki nie powiedzą dokładnie ile ptaków żyje zimą w Polsce, ale dzięki nim można śledzić potencjalne zmiany i sprawdzać, czy pokrywają się one z wynikami ściśle naukowych opracowań ornitologicznych.
więcej
 

 

 

 

 

POWRÓT

 

 

Uczniowie

  Nagrodzeni
 
Kalendarium
  Uroczystości szkolne
  Kalendarz szkolny
 
Do pobrania
  Pokaz o Patronie
  Publikacje nauczycieli
  Więcej...
 
Polecane
  Miasto Sława
  Kółko Regionalne
  MEN
  OKE Poznań
  EFS
  Kuratorium Oświaty
  Wikipedia
 
Autorzy
 
Kontakt
 
 
tel. (68) 356 62 64